Am ajus şi la Câmpeni. Acolo aflăm că mai trebuie să mergem până la Gârda şi de acolo ieşim de pe asfalt şi o luam pe un drum pietruit de 9 km. Aha... pietruit zici... pietruit să fie. Ei... când am părăsit asfaltul şi am dat să intrăm pe drumul respectiv, mi s-a ridicat părul în cap. Imaginaţi-vă o albie de pârâu de munte cu praguri şi şerpuit, plin de ace de păr, îngust şi cu pante între 40 şi 80 de grade. Ăsta era drumul pietruit. Ce-i drept, piatră era pe el... dar chiar piatră de râu uda şi alunecoasă nu mă aşteptasem să fie. Cam pe la jumătate, înainte de cele mai urâte 3 tronsoane ale lui, drumul a solicitat-o pe biata Luluca până i-a fiert apa în radiator. Jumătatea de tonă pe care o purta în spate i-a dat de cap motorului. După câteva zvâcniri, am renunţat la lupta cu versantul şi am tras pe dreapta, mai exact am ieşit pe o mică poiana (singura ieşire viabila de pe traseu, în rest fiind în dreapta prăpastie - stânga perete). Oricât ar părea de ciudat, acea albie de râu aproape secat (plouase sus şi curgeau firicele de apă), era destul de circulată. Abia dacă aveau loc doua maşini una pe lângă alta în cea mai lată zonă a drumului. În rest, trebuia să te bagi cât mai în lateral posibil şi să aştepti ca şi cel care venea din sens opus să facă la fel. Fiecare după posibilităţi. După ce Robert era să se opărasca grav la deschiderea buşonului de la micul rezervor de apă, în care stătea să ţâşnească un mic gheizer, ne-am aprins câte o ţigară şi ne scărpinam în cap dând din umeri. Oare o să mai pornească? Ce facem? Aşteptăm până se mai răceşte şi punem apă. De unde apă în vârf de munte? Niciun pârâu prin apropiere. După câteva momente de mică panică, Robert zice:
- Oltene.. ştii vorba aia.. prost să fii...
- Da! Noroc că eşti!
- Ia uite acolo sus. Vezi ce văd şi eu? Şi întinde mâna către chiar panta în care ne fiersese apa din radiator. Pe margine, la câţiva metrii era un obiect pe care în mod normal nu te aştepţi să îl vezi în creierii munţilor. Era un robinet albastru, din acela cu pârghie pe care o ţii apăsată ca să curgă apa.
-Oare merge? zice The Copilot.
-Bă... pare proaspăt instalat. Hai să vedem. Am luat un PET de 2 litrii şi m-am dus la salvarea neaşteptată. Mergeeeeee! Hai că nu-i rău. Am cărat vreo 3 recipiente cu apă rece şi am făcut plinul însetatei dubiţe. Acum că se mai răcise treaba, ne gândeam la cum o să urcăm. Mie îmi tremurau picioarele de oboseala (trecuseră 24 de ore de când nu mai dormisem). Până la urmă s-a dat un telefon la destinaţie (adică la cumpărătorul mărfii) şi s-a stabilit că va coborî cu un Aro şi ne va lua greutatea din cârcă. Aşa era bun făcut de la început. Dar ce să te înţelegi cu nebunul de Robert? Urma să luăm drumul fără jumătatea de tonă de geode şi alte pietre. Zis şi făcut. Descarcă pe Luluca şi bagă tot în dihania de Aro, furios şi obişnuit cu drumul ăla. Nu v-am spus un lucru... acei 9 km fac legătura între drumurile patriei şi peştera Scărişoara. Peşteră în care sălăşluieşte, de vreo 3000 de ani, al doilea gheţar subteran din lume ca şi cantitate de gheaţă. După noile măsurători, care se află în curs, e posibil să fie chiar pe locul unu în lume. O minune a naturii care este izolată şi ignorată de autoritati. Ce-i drept, se află în construcţie un drum de 18 km. Pe panoul sub care se află semnul accesul interzis scrie că lucrarea va fi finalizată în mai 2007. Deşi trebuia să fie dat în folosinţă în urmă cu 2 ani, asfalt este pe el numai la intrare pe distanţa de 4 sau 5 km. În rest... se lucrează. Nu am văzut niciun utilaj, nicio maşină încărcată cu ceva care să intre pe el. Nu sunt semne că s-ar face ceva. Numai promisiuni la care oamenii locului ridică din umeri şi plescăie a lehamite din gură. Când am ajuns sus, în satul Geţaru (n-am numărat mai mult de 10 case), am rămas cu gura căscată. O pace şi un miros de timp ramas pe loc m-au înconjurat. Am uitat şi de oboseală şi de griji. Coborârea în peşteră se face pe o scară făcută de localnici. Gheţarul a funcţionat ca frigider vreme îndelungată. Electricitatea a ajuns de curând în satul lor. Ghidul, un moţ mândru şi calm, ne-a arătat şi povestit o grămadă de lucruri în timpul scurt pe care l-am petrecut în peşteră. Temperatura este, constantă, de un grad Celsius. Asta în zona vizitabilă a peşterii. Că mai este o zonă ce nu-i deschisă publicului în care accesul este prin rapel de vreo 15 m pe perete de gheată apoi tot în coborare de vreo 20 m pe un perete înclinat.După 68 de metrii de coborâre ajungi în Rezervaţia Mare a peşterii. Adâncimea maximă este de 105 m. Acolo sunt zero grade. Am văzut poze speciale facute în tehnologie 3D. Impresionant şi trist în acelasi timp. În zonă se mai află foarte multe peşteri (peste 100) fiecare unică în felul ei. Dar, cum şade bine românului, nu este interes să se facă ceva cu turismul nostru. Dă-le Doamne drumuri, că lume vine să vadă. Nici nu îmi vine să cred că în condiţiile de acces actuale, totuşi, urcă destulă lume. Fie cu maşina, fie per pedes, oamenii merg să vadă o minune a naturii cum este Peştera Scărişoara şi al său gheţar.
Bineînţeles că am rămas peste noapte, găzduiţi şi omeniţi de ghidul nostru. A doua zi am coborât cei 9 km de albie secată în 50 minute şi am luat drumul către Bucureşti. Tot traseul m-am gândit la palinca de mere şi slana pe care le-am savurat în ajun şi la oamenii minunaţi din partea locului.
2 comentarii:
:X Abrud e asa aproape de casa...si iar mi s-a facut dor,dupa trait intre betoanele din cluj nu stiu cum sa mai astept sa am 2 zile libere si sa fug ;))
fain traseu ai avut iar,norocos copil
Acei 9 km de offroad nu ii consider un noroc. A fost un calvar. Restul traseului a fost frumos.
Trimiteți un comentariu